00:42 Ifjúsági szubkultúrák |
Téma: A szubkultúra fogalma. Ifjúsági szubkultúrák.
A „kultúra” fogalma. A kultúra típusai és funkciói. Kultúra – egy adott társadalom mindazon ismereteinek összessége, amelyek az emberi közösség összetartozását és fennmaradását biztosítják. A kultúra alapján tudunk eligazodni abban, hogy mik a fontos értékek és normák az életben. A kultúra összetett szerkezetű – megkülönböztetünk nemzeti és általános (világ) kultúrát. Ezeken belül – anyagi és szellemi kultúrát. Anyagi kultúra – ez a munkakultúra, az anyagi javak termelésének kultúrája, a „háztartás” kultúrája, a saját testünkhöz viszonyulás kultúrája. Szellemi kultúra – az ember értelmére és lelkére ható kultúra, intellektuális fejlődésünket segíti. Szubkultúra –a társadalom egy csoportjára jellemző sajátos szokások, szabályok, meggyőződések rendszere. Speciális értékrendhez kötődik, a többségi társadalomtól eltérő kulturális jegyeket is hordoz. Ifjúsági szubkultúrák. A felnőttkor eléréséig a fiatal embernek el kell sajátítania azt a kultúrát, amit az előző nemzedékek létrehoztak. Ez nem egyszerű: a fiatalok nem mindig fogadják el azokat az értékeket, amit az idősebbek egyértelműnek tartanak. Különösen a kamaszokra és a tinédzserekre jellemző a „lázadás”. Ez a Föld legnépesebb korosztálya – mintegy 1 milliárdnyian lehetnek. Természetesen ez a nagyszámú embercsoport több közösségre oszlik – kor, nem, érdeklődési kör és egyebek alapján. Megkülönböztetünk „formális” (iskolai osztályok, szakkörök, sport klubok) és „nem formális” (utcai csapatok, szubkultúrák). A kamaszok általában kialakítják saját kultúrájukat – sajátos nyelvvel, öltözettel, hobbival, értékrenddel. Ez utóbbi jelentősen különbözhet a felnőttekétől, ami idővel nyugtalanná teszi az utóbbiakat. A korosztály jellemzője a „lázadás” és az az elképzelés, hogy a „történelem velünk kezdődik”. A fiatalok természetük szerint fogékonyak az újra. A fiatalok szubkultúráinak általános ismérvei: - kihívás a felnőttek értékrendje felé, sajátos életstílus keresése, alakítása; - az egykorúak társaságának keresése, csoportokba tömörülés; - sajátos ízlésvilág, különösen az öltözködés és a zene terén; - a szabadidő eltöltésének kultúrája.
Az ifjúsági szubkultúrák főbb típusai Repperek . Pozitívumok: sportolás, alkotásra való törekvés, ami segíti a személyiség fejlődését. Negatívumok: gyakori agresszív magatartás, úgy tartják, ebben a kemény világban csak erőszakkal lehet érvényesülni, senkit sem ismernek el fölöttük állónak. Gótok Pozitívumok: Ihletet kereső, alkotó beállítottságú fiatalok.
Öltözékük a fényűző estélyik elleni lázadást tükrözi. Negatívumok: Egy részük sátánizmussal kacérkodik – ami valószínűleg a hagyományos vallási rendszerek elleni lázadásukat fejezi ki. Képesek lehetnek a szent helyek megszentségtelenítésére, szélsőséges esetben véres áldozatok bemutatására. Szkinhedek. Pozitívumok:Szerintük csak az erős életképes. Ez a test és a lélek erősítésére
ösztönzi őket. Negativumok:Igen agresszívak az általuk
idegennek tekintett emberekkel szemben. Szélsőséges esetben akár ölhetnek is. Pankok. Pozitívumok:Pozitívumokat kiemelni nem nagyon lehet velük
kapcsolatban. Negatívumok: Csapatos megjelenésük gyakran torkollik verekedésbe, rablásba. Rasztamanok (rasztafarik). Pozitívumok: Nyugodt, a társadalom számára közvetlenül nem
veszélyes szubkultúra. Negatívumok: Jellemzőjük a semmittevés – ami nem igen kedvez a társadalmon belüli érvényesülésnek. Szerepjátékosok. Pozitívumok:Csak fejlett értelemmel rendelkező emberekből lesznek szerepjátékosok. Műveltek, olvasottak, békések. Negatívumok: Előfordulhat, hogy beleélve magukat egy-egy szerepbe, nem tudnak „kimászni” belőle és „kiesnek” a társadalomból. A fiatalok nem formális csoportjainak ismérvei: - nincs hivatalos státuszuk; - nincs jól kivehető belső struktúrájuk; - gyengén kifejezett érdekek; - gyenge belső kapcsolatok; - nehéz eldönteni van-e a csoportnak vezetője; - nincs cselekvési program; Miért csatlakozik a fiatal valamelyik szubkultúrához? - kihívás a társadalom felé, tiltakozás; - kihívás a család felé, a megértés hiánya a családon belül; - különbözni akar másoktól; - be akar illeszkedni egy új közegbe; - fel akarja hívni magára a figyelmet; - a fiatalok szabadidő eltöltése rosszul van megszervezve a társadalomban; - a nyugati minták utánzásának vágya; - vallási meggyőződés; - a divat megnyilvánulása; - nincs életcél; - bűnöző szervezetek hatása, huliganizmus; Házi feladat. Feldolgozni a témát (jegyzetet késziteni). Vagy: néhány sor arról, milyen ifjusági szbkultúrákkal találkoztál a környezetedben (ha találkoztál), esetleg milyen, itt nem emlitett szubkultúrákról van tudomásod. |
|
Összes hozzászólás: 0 | |