Üdvözöllek, Vendég
Főoldal » 2013 » Február » 05 » Szocializáció
18:30
Szocializáció
Téma. Az ember szocializációja.

A „szocializáció” fogalma. 


  Élete egyharmadát az ember azzal tölti, hogy „élni tanul” a társadalmi viszonyok összetett világában. Az élet egy nagy színház, amelyben mi, emberek, különböző szerepeket alakítunk. A társadalom megköveteli, hogy rendelkezzünk bizonyos képességekkel, ismeretekkel, tudjunk helyes döntéseket hozni. Ennek az elérését hivatott segíteni a szocializáció folyamata. 

Szocializáció – a gyerekek tanításának és az életre való felkészítésének a folyamata.  

 A szocializáció gyerekkorban kezdődik és időskorban, a szociális szerepek és kulturális normák elsajátításával végződik. Megtanulni „élni”, vagy megtanulni egy tantárgyat két különböző dolog. A szocializáció folyamatát ezért inkább az „elsajátítani” és nem a „tanulni” szóval jellemezhetjük. A szocializáció folyamata egész életünkön át tart. 

Fontos:
- a szociális szerepek és a kulturális normák nem tanulhatók meg könyvekből;


- a szociális szerepek száma nagy, mindegyik nagyszámú normát és szabályt tartalmaz, ezért csak reális feltételek között, egy egész élet során sajátíthatók el.



A szocializáció szakaszai.

Az iparosítás előtti társadalom három korosztályt ismert csupán: a gyerekkort, a felnőttkort és az öregkort. a gyerekkor 13-15 éves korban ért véget, általában a házasságkötéssel.

Napjainkban már több korosztályos csoportot különböztetünk meg. Ezek közül a legfontosabbak:


- gyerekkor;

- kamaszkor;

- ifjúkor;

- érettkor;

- öregkor

Gyerekkor. 10-12 éves korig (a korhatárok feltételesek, lényeges eltérések lehetnek).

Az elsődleges tanulás és szocializáció legfontosabb szakasza. Ebben a korban 70-80 százalékban már kialakul az ember személyisége. Tanmese: „A fiatal anya elment a bölcshöz, hogy tanácsot kéjen-mikor kell elkezdenie a gyereke nevelését? Mennyi idős a gyermeked – kérdezte a bölcs. Csupán 3 hónapos – válaszolta az asszony. Sajnálom, - mondta a bölcs – de már elkéstél 3 hónappal…”

A gyermek jelentős mértékben különbözik a felnőttől – fizikai erőben, értelmi képességben, tudásban, döntéshozás képességében. Ebből következik, hogy a gyerek nem képes önálló életre a felnőttek világában. Nem ismeri a társadalmi felelősség fogalmát, a szociális normákat.

Kamaszkor. 12-14 éves kor körülbelül. Nevelési szempontból az egyik legnehezebb időszak mind a gyerek, mind a felnőtt számára. Ebben a korban kezdi a felnőtt elveszíteni az addig kikezdhetetlen tekintélyét a gyerek előtt. Ez utóbbi úgy érzi, hogy ő már szinte felnőtt és ki akarja próbálni az erejét ott is, ahol ez kifejezetten káros a számára. A felnőtt megpróbálja megfékezni és ez állandó konfliktusok forrása lehet. Ez a korszak nagyfokú tűrőképességet követel a nevelőmunka megvalósítói részéről.

Ifjúkor. 15-23 éves kor. Ezen belül további tagozódás figyelhető meg. 14-17 évesek – az úgynevezett tinédzserek. Ez a korszak jelentős fizikai változásokkal jár. Erőteljes testméret növekedés figyelhető meg, ami mögött néha jelentősen elmarad az értelmi szint fejlődése.
Felerősödik az érdeklődés a másik nem iránt, növekvő agresszivitás és kockázatvállalás figyelhető meg. 
Az ifjak – 17- 23 éves fiatal emberek – általában már kialakult világnézettel rendelkeznek. Kialakult elképzelésük van saját „énjükről”, morális útmutatók után kutatnak, állandóan keresik helyüket a világban


Felnőttkor.
A felnőttkor kb 23 éves kortól a nyugdíjas kortól. Az ember önmegvalósításának időszaka. A felnőttkor legfontosabb ismertetőjele – az önállóság.


A személy önállóságának ismertetőjelei:

- biztosítja saját létfeltételeit;

- tud bánni a pénzzel;

- önálló életmód megválasztásának képessége;

- külön él a szülőktől;


- jogképesség – a törvény előtti felelősségvállalás képessége;

- részvétel a választásokon;

- házasságkötés

Öregkor.

A nyugdíjas kortól halálig tart. Több részre osztható. Az életfunkciók fokozatos hanyatlása jellemzi.



Nemek szerinti szocializáció (gender szocializáció)


Nemi szocializáció – azon társadalmi szerepek elsajátítása, amelyet a társadalom elvár egy férfitól, vagy egy nőtől. 

Nemi szerepek – azon viselkedési normák összessége, amit a társadalom elvár egy férfitól, vagy egy nőtől. A nemi szerepek változóak lehetnek a különböző társadalmakban és az időben is változik.


A nemi szocializáció mechanizmusa.
- differenciált megerősítés – amikor az elvárt nemi-szerepvállalást a társadalom ösztönzi, a nem kívánatosat elítéli,


- differenciált öröklés – amikor az ember a nemi szerepeket közvetlen környezete példáján sajátítja el;

A klasszikus társadalmakban a férfi-női szerepek elkülönülnek. E mellett a társadalom a nők férfias viselkedését megértőbben kezeli, mint a férfiak viselkedésében a nőiség megnyilvánulását. Például a sporttal aktívan foglalkozó lányok gyakran játszanak fiús játékokat és gyakran vezető szerepet töltenek be még a fiú társaságokban is
.

A nemi szerepek elsajátításában nagy szerepet játszik a család – ahol az első viselkedési mintákkal találkozik a gyermek és az iskola – amely a nemiséggel kapcsolatos viselkedési normák fő formálója.



A család mint társadalmi intézmény.

A család – a társadalom mini-modellje. Család, családi nevelés nélkül nem lenne sem társadalom, sem állam, sem nemzet.

A családdal kapcsolatosan számos nézet alakult ki a különböző filozófiai irányzatokban, különböző gondolkodóknál.

- utópisták – a család intézményét meg akarták szüntetni, mint idejemúltat; szerintük a család szerepét a nevelésben az államnak kell átvállalnia;


- Lenin – hatalmas konyha-gyárak és mosó-üzemekről álmodott, hogy a nők megszabaduljanak a házi munka terhétől;

- konzervatív szemlélet – patriarchális család modell, ahol az apa az egyértelmű családfő. A család többi tagja aláveti magát a családfő akaratának. Az ilyen családban a nő szerepe a háztartás vezetésére és a gyermek szülésre korlátozódik;

- Marxisták – a patriarchális családmodell ellenzői, a családon belüli egyenjogúság elvét képviselték;

 A család az egyik legrégibb társadalmi intézmény. A történelem során azonban sokat változott. A matriarchátus – anyajogú – társadalom idején, amikor a legfelsőbb hatalmat a nők gyakorolták a társadalomban, az emberek nem ismerték az apjukat, ellenben mindenki ismerte az anyját. A mai értelemben vett családmodell nem létezett. A nemi kapcsolatok nem voltak szabályozva. Amikor a patriarchális – apajogú - társadalom kialakult, az apák számára fontos volt tudni, hogy ki a gyermek apja – például az öröklés szempontjából. Ez a mai családmodell kialakulását eredményezte.


Házasság.

A házasság a családi viszonyok alapja, a férfi és a nő kapcsolatának formája, amely szabályozza többek között a nemi életet, a vagyoni kérdéseket és általában a családon belüli viszonyokat a férfi és a nő között.

A család funkciói.


Család – társadalmi intézmény, amelynek legfőbb rendeltetése a népesség megújításában és a családtagok közötti viszonyok szabályozásában rejlik.

Részletesebben szemlélve, a család a következő funkciók betöltésére hivatott:

- reprodukciós funkció – a népesség „újratermelése”, a gyermek iránti igény kielégítése a szülők részéről;

- nevelő funkció – a gyermek személyiségének alakítása;


- gazdasági funkció – a család anyagi szükségleteinek kielégítésére hivatott; erősíti a családtagok közötti kapcsolatot;

- megújító funkció – a családtagok fizikai és pszichikai erőforrásainak megújítását szolgálja (pihenés, megnyugvás)

- irányító (regulációs) – a családtagok viselkedési normáit felügyeli – mennyire felelnek meg azok a társadalmi elvárásoknak.

- szocializáló funkció – kapcsolatot teremt a külvilággal – a társadalommal; alakitja a gyermek világképét születésétől fogva.

A család válsága.

  Miben nyilvánul meg a család válsága?

1. A születések számának csökkenése.

2. A családok instabilitása, válások.

3. Tudatos lemondás a gyerekvállalásról.

4.  Tömeges lemondás a gyermekekről, szülőotthonban hagyás, internátusba íratás, kegyetlen bánásmód.

5. A házasságok számának csökkenése, a házasságon kívül született gyerekek számának növekedése.

 

A család válságának okai. 

1. Gazdasági okok – a munkahely elvesztése, a fizetések alacsony szintje, elmaradása.

2. Szociális – alkoholizmus, jogellenes magatartás. Ennek oka általában az alacsony kultúra, erkölcstelenség, lelketlenség, felelőtlenség a gyermekek és más családtagok irányában.

3. A nők munkavállalása – a szakmai érvényesülés igénye háttérbe szorítja a családot.

Házi feladat

Fogalmazás : „A család szerepe korunk társadalmában”, vagy „A családi viszonyok jövője” címmel.


Rövid fogalmazás a benneteket, mint fiatalokat, leginkább foglalkoztató kérdésről (kérdésekről). 
Megtekintések száma: 358 | Hozzáadta:: liceum | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 3
3 liceum  
0
... és hová?

2 liceum  
0
... azért 17 évesen már illene lennie valamilyen elképzelés "csirának" ... legalább. Hamarosan befejezed az iskolát és nincs célod? Ez elég szomotú... Legalább azt már el kellett volna döntened, hogy tanulsz, vagy dolgozol a továbbiakban. Különben nagyon nehéz lesz a felnőttkor, ami ugye - nyilván elolvastad - az önállóság kora kell hogy legyen Az önállóság pedig egy bizonyos szintű tudást feltételez. Még ha tömérdek pénzed lesz sem lehetsz önálló üres fejjel...
Különben a hit és a tudomány nincs is olyan távol egymástól...

1 liceum  
0
nem látom az aktivitást...

Név *:
Email *:
Kód *: