10:24 Hogyan „csinálta meg” egy szovjet iskolás Amerikát. (3) | |
A kutatási programot, az összehasonlítás kritériumait az amerikaiak határozták meg. Szerették volna kideríteni, mit értenek „jó középiskolai oktatáson” Amerikában és a Szovjetunióban. Összehasonlították milyen tantárgyakat tanulnak, hogyan viszonyulnak a tanulók a foglalkozásokhoz, milyen könyveket olvasnak, mivel töltik a szabadidejüket. A kutatás eredményei – 1958 március 24 – én tették közzé – megrázták Amerikát. Kiderült, hogy bár Alekszej és Stewen egyidősek, Alekszej legalább 2 évvel előbbre tart az ismeretszerzés terén. Stewen angolt, amerikai történelmet, mértant és biológiát tanult. A legnagyobb problémát a mértan jelentette a számára, ezért az édesanyja kénytelen volt heti 4 dollárt költeni a magánórákra. Az Alekszej által tanulmányozott tantárgyak sora jóval hosszabb és mindegyikből jól teljesít.Alekszej Shakespeare –t és Shaw - t olvas, Stewen éppen csak befejezte Stevenson egyik kalandregényét. Különben az amerikai iskolásokra nem jellemző, hogy elolvasnak egy – egy irodalmi művet, általában megelégszenek az összefoglalókkal – jegyezték meg a kísérlet szervezői. A szovjet iskolában ez nem megengedett. Mindkét fiatalember aktívan sportol. Stewen heti 11 órát úszik.
Alekszej hetente háromszor röplada edzésre jár, és heti öt alkalommal zenével foglalkozik. Stewen minden nap találkozott a barátnőjével, szeret bulizni és rock'n'roll - t táncolni. Alekszejnek szinte nincs szabadideje, a lányokhoz kapcsolatos viszonyok terén jelentősen elmarad az amerikai átlagtól. ![]()
Stewen barátságos, érti a tréfát, az iskolai rendezvények aktív szervezője, résztvevője. Alekszej munkaszerető, céltudatos, kissé agresszív. Stewen könnyelműen viszonyul a tanuláshoz, pedig tovább szeretne tanulni. De tudja, hogy ez nem garancia a sikerhez az életben. Alekszej számára a tanulás az első, komolyan készül továbbtanulni, biztos benne, hogy ettől függ a további sorsa. ![]()
A kutatók kiemelték, hogy a szovjet iskola nagy figyelmet fordít a az alapvető tudományokkal fogalakozó tantárgyakra – matematikára, fizikára, csillagászatra, kémiára, de Alekszej nagyon jól felkészült a nyelvek és az irodalom terén is. Csak a történelemmel volt némi probléma: Sztálin halála után ugyanis a történelemkönyvek újraíródtak, még a vizsgát is eltörölték a legújabb kor történelméből. És általában, Oroszországban és Kelet – Európában a gyerekek számára van értelme a tanulásnak. A Szovjetunióban a tudósok és a mérnökök – az új „arisztokrácia” képviselői, és az egyetlen lehetőség közéjük kerülni – a tanulás. | |
|
Összes hozzászólás: 0 | |