14:33 Hogyan „csinálta meg” egy szovjet iskolás Amerikát. (folyt.) | |
Az iskolai oktatás krízisét – amiről már régóta beszéltek hiába – éles megvilágításba helyezte a műhold, írta a „Life” 1958 március 24. –én. Az iskolák zsúfoltak, kevés a tanár. a fizetésük alamizsna szerű, egyeseknek jobb lenne egyáltalán nem is fizetni. A gyerekeket etetik, gondoskodva a gyomrukról, de az eszükhöz senkinek sincs köze. A tehetséges gyerekekre nem fordítanak elegendő figyelmet, míg a semmirekellőkre rengeteg időt vesztegetnek. Hiányoznak az iskolákkal és az iskolai programokkal kapcsolatos általános rendelkezések. És ez lenne az amerikai iskola? Lehetetlen! Na és mi a helyzet az oroszoknál? Úgy döntöttek, élő embereken fognak kísérletezni: vesznek egy- egy amerikai és szovjet iskolást és egy hónapon át a sarkukban lesznek – mindenhová elkísérik őket. Megfigyelik hogy tanulnak, mivel foglalkoznak az órák után. Így majd kiderül, kinek jobb a közoktatási rendszere. 1958 elején megérkezett Moszkvába az amerikai delegáció hogy kiválassza az „áldozatot”. A moszkvai 48-es számú iskola keltette fel az érdeklődésüket (vagy valaki finoman arra „terelte” őket).
Alekszej Kuckov mind a mai napig nem tudja, miért esett rá a választás. Az apja elesett a fronton, az anyja – mérnök – ragaszkodott, hozzá zenét tanuljon, vett neki egy pianínót. 12 éves korában beiratkozott a CSzKA gyorskorcsolya szekciójába, egy idő után röplabdázni kezdett. Játszott a gyermek, az ifjúsági csapatokban, majd Moszkva válogatottjában. - Az iskola igazgatónője – Szkvorcova Marija - ma már nem él, elmagyarázta nekem, hogy az amerikaiak egy hónapon át mellettem lesznek, hogy megértsék hogyan tanulnak, élnek a szovjet iskolások. Különösebben nem hangsúlyozta, hogy az egész országot képviselem, de megkért, hogy igyekezzem. És én igyekeztem… ![]()
A tudósítók és a tolmács ott ültek Kuckov osztálya - a 10 B - minden óráján, elkísérték a röplabda edzésekre, a múzeumokba, az iskolai estekre. Alekszej Kuckov ma már nem emlékszik, hogy hívták az amerikai vendégeket, akik 1958 egész februárját vele töltötték. - Úgy 30 fölöttiek lehettek, egy 16 éves számára korosnak tűntek. Mindkettő magas, úgy 1,85 m körüli, és igen tekintélyes úriemberek benyomását keltették. Mindenesetre akkoriban én ilyennek képzeltem az úriembereket. Állandóan jó szabású, szigorú öltönyökben jártak, nyakkendővel. Semmiféle barátságról nem lehetett szó közöttünk. Az egész hónap során a „kutatók” éttermekben étkeztek, de engem egyetlen egyszer sem hívtak magukkal. Lehet, ez a kísérlet feltételei közé tartozott: mindennek olyannak kellett lennie, mint mindig. Általában igen aprólékosak voltak. De jól neveltek is – ha azt mondtam: ide most egyedül megyek, nem zaklattak rábeszéléssel. Például egyszer sem voltak nálam otthon, pedig nagyon szerettek volna eljönni. Akkoriban betegeskedett a nagyapám és én szóltam nekik, hogy hozzám nem jöhetnek. Elkedvetlenítette őket, de nem ragaszkodtak hozzá. .. Minden nap ott vártak az iskolában. Ott ültek az órákon, igaz a szünetekben békén hagytak. Az órák után aztán együtt elmentünk valahová. ![]()
Arról, hogy ugyanilyen megfigyelés folyik egy amerikai iskolában is, hogy van egy másik kísérleti alany, Stewen Lapecas, csak később szereztem tudomást, amikor megajándékoztak a „Life” egyik számával. ![]() (folyt, köv.) | |
|
Összes hozzászólás: 0 | |